Castrol chce pobić dwa rekordy

Teaser

Dwa pojazdy, w których powstanie był zaangażowany Castrol, podejmą próbę pobicia rekordu – prędkości i czasu przejazdu na ¼ mili. Jason DiSalvo za kierownicą motocykla Castrol Rocket spróbuje pobić rekord prędkości na lądzie, a Grzegorz Staszewski w Corvette VTG podejmie próbę ustanowienia rekordu Europy w wyścigach na ¼ mili.

Obydwa pojazdy skonstruowano specjalnie do bicia rekordów prędkości. Obie próby odbędą się niemal w tym samym czasie. Przejazdy Castrol Rocket zaplanowano na 10-14 października, bo wrześniową próbę odwołano z powodu złej pogody. Corvette powalczy z rekordem nieco wcześniej – 21-22 września. Kierowca Rocketa, 29-letni Amerykanin, Jason DiSalvo to utytułowany zawodnik, startuje w różnych zawodach motocyklowych od 1997 roku. Jako 13-latek(!) wygrał wyścig na dystansie 1 mili na nawierzchni szutrowej. Grzegorz Staszewski i jego Corvette mają na koncie mnóstwo sukcesów w wyścigach na ¼ mili – w tym prestiżowe tytuły King of Germany i King of Europe.

Castrol Rocket – wspólne dzieło marek Triumph i Castrol, dzięki dwóm silnikom o mocy ponad 1000 KM ma przekroczyć barierę 400 mil na godzinę (ok. 640 km/h). Próby odbędą się na dnie wyschniętego jeziora Bonneville w stanie Utah w USA. Dotychczasowy rekord wynosi 376,156 mil na godzinę (ok. 606 km/h). Silniki pochodzą z motocykla Triumph Rocket III, a za ich smarowanie odpowiada olej Castrol Power RS 4T 10W-40. Castrol jest wyłącznym dostawcą oleju do nowych motocykli Triumph.

Castrol Rocket – jak na motocykl – wygląda mocno nietypowo. Wszystko po to, by zminimalizować opór powietrza. Długość nadwozia w kształcie cygara to 7,77 m, dzięki zastosowaniu włókiem węglowych i kevlaru jest ono bardzo lekkie. Przy prędkościach przekraczających 600 km/h wymagane są specjalne opony, szerokością bardziej przypominające te z samochodów. Dostarczył je Goodyear – to opony Land Speed Special.

Corvette VTG Grzegorza Staszewskiego powstała tylko w jednym celu – ma być najszybszym autem w Europie. Jego dotychczasowy najlepszy wynik to 8,09 s, ale zawodnik Castrol EDGE Team chce go poprawić. Cel minimum na rozgrywane w dniach 21-22 września zawody w Bitburgu w Niemczech to zejście poniżej bariery 8 sekund, ale Staszewski chce także pobić rekord Europy. Dziś wynosi on 7,66 s (najlepszy wynik na świecie to 7,412 s). Prędkość na końcu dystansu ¼ mili to ok. 300 km/h.

Źródłem napędu Corvette jest doładowany silnik V8 o mocy, w zależności od ustawień i zastosowanego paliwa, od ponad 1000 do blisko 2000 KM. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ok. 2 s! Przy tak wielkiej mocy napęd musi być przekazywany na cztery koła, a pośredniczy w tym trzybiegowa, automatyczna skrzynia biegów.

Oba pojazdy mają poza mocą i celem, do jakiego zostały stworzone, inną wspólną cechę – do zatrzymania służą nie tylko hamulce, lecz także, a może nawet przede wszystkim – spadochrony.

Porównanie „rekordowych” pojazdów

Corvette Castrol

 

Castrol Rocket

6,2 l V8

Silnik

3,0 l – 2 silniki R3

4×4 GMC Typhoon

Napęd

Na tylne koło

Turbonetics Thumper T-106 + podtlenek azotu

Doładowanie

2 turbiny Garrett GT 2876R

> 1650KM

Moc

> 1000KM

Castrol TWS Motorsport 10W-60

Olej silnikowy

Castrol Power RS 4T 10W-40

5 m

Długość

7,77 m

1,8 m

Szerokość

0,61 m

1,15 m

Wysokość

0,91 m

 

Więcej informacji: http://www.castrolrocket.com, http://youtu.be/qt7GQx1Uibo, http://www.corvette.vtg.pl

Źródło BP Europa SE, Oddział w Polsce. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top